_

fredag 14 november 2014

Om att ta upp nya fönster

Östfasad före
Östra fasaden före ombyggnaden, våren 2014.

Östfasad efter
Östra fasaden efter ombyggnaden, sommaren 2014.

Halva övervåningen i vårt hus bestod av en pytte-, pytteliten barnkammare, en onödigt stor hall och en slarvigt utnyttjad skrubb. När huset byggdes 1911 var den halvan bara en oinredd vind och sedan hade mellanväggarna byggts omkring 1950-1960-talet.

“-Slöseri med boyta!” tänkte vi och när vi var tillräckligt trötta på att ha minst ett barn sovandes i föräldrasovrummet, barnkläderna i kartonger och leksaker spridda över hela huset satte vi igång att bygga två rymliga barnrum.

Barnen måste förstås ha dagsljus på sina rum. Jag skissade på många lösningar för att slippa sätta igen och ta upp fönster, dels eftersom kostnaden skulle dra iväg, dels för att det bär emot i mitt antikvariehjärta att förändra utseendet på fasaden.

Men, men… En konsekvens av att ändra planlösningen på ett rationellt sätt blev att ändra fönstersättningen på östra gaveln.  Det lilla fönstret som satt i den lilla barnkammaren, sattes igen. Det stora fönstret som satt mitt på gaveln flyttades till vänster.

Vi hade tur och hittade ett gammalt fönster med samma mått och dimensioner på Blocket. Jag tror vi betalade 300 kr och då fick vi ytterligare ett fönster på köpet! En skvätt färg senare såg det identiskt ut med det vi redan hade. Och nog blev det skönare för ögat när fasaden plötsligt fick symmetri?

Östfasad under
Östra fasaden under ombyggnaden, våren 2014.

Själva arbetet lejde vi bort till Gysinge Kulturbygg. Att såga upp timmerstommen är inget som varken jag eller maken ville ge oss på. Hålen sattes igen med en regelkonstruktion som isolerades med Feelingwood, en typ av miljövänlig träfiberisolering som tydligen är samma material som i blöjor!

Ett annat sätt hade kunna vara att sätta igen hålen med timmer men vi kunde inte prioritera den kostnaden.

Till sist kläddes “såren” med panel. Hantverkarna hade tänkt till och sparat gammal panel som blev över när de nya fönsteröppningarna gjordes. Den gamla panelen räckte till att täcka den lilla fönsteröppningen. Som jag älskar sådana eftertänksamma små återvinningsgärningar! Resterande kvadratmeter mellan fönstren kläddes med samma modell av dubbelfasspontad panel som de sågade upp själva. Lokalproducerat, alltså!

5 kommentarer:

  1. Får man fråga vad ett sådant kalas går på ungefär? Är själv i tankarna på att ta upp ett fönster på mitt hus för att få det symmetriskt och kunna använda ytan i huset bättre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi vet faktiskt inte exakt vad just det här momentet kostade, eftersom det var en del i en stor ombyggnad. Men jag kan våga mig på en gissning!

      -En grov uppskattning är att det kan ha tagit två hantverkare 2-3 arbetsdagar. Säg att de tar 500 kr per timme inkl. moms. Då hamnar arbetskostnaden mellan 16000-24000 kr. Om du får göra ROT-avdrag halveras arbetskostnaden.
      -Ett paket isolering kostar ca 500 kr
      -Virke och övrigt material för regelkonstruktion, fönsterfoder inne och ute borde inte ha kostat mer än 1000 kr
      -Fönstret 300 kr- som sagt
      -Byggställningen hade ett pris på 1500 kr men den användes också till andra delar av huset när den väl var på plats.
      -För att ta upp och sätta igen fönster kan du behöva bygglov eller göra en bygganmälan, vilket kan medföra en större eller mindre kostnad. Kolla i kolumnen till höger där jag skrivit om det.

      Summan i vårt fall (om man bortser från ROT-avdraget) borde alltså hamna mellan 19000 kr - 27000 kr.

      Ta in offerter från ett par, tre olika hantverkare och jämför, vetja!

      Radera
  2. Hej! Jag och min sambo flyttade i våras till ett litet hus som är byggt 1929. Det är tre rum och kök fördelat på två våningar så det är inte stort. Men nu till frågan - på nedervåningen har vi gamla fönster, troligen med gammalt handblåst glas, och träfasad. På ovanvåningen är det nyare fönster men i riktigt dåligt skick och fasaden är av eternit. Ska vi ta bort eternitskivorna? Ska vi byta ut alla fönster eller endast på ovanvåningen?
    Just nu känns huset som ett enda stort "lapptäcke".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Personligen älskar jag lapptäcken ; )

      Mitt sätt att se på restaurering är att bara byta ut det som är skadat eller som inte fungerar.

      Visst slinker det med något estetiskt projekt också bara för att man inte gillar stilen på någon tapet eller vad det kan vara, men när det gäller det stora hela tänker jag på privatekonomin och miljöbelastningen i första hand.

      Är fönstren i dåligt skick kan ni ser över om de går att laga eller förbättra i första hand. Om de på övervåningen är helt hopplösa och ni måste byta ska ni självklart bara byta de som behövs. Gamla fönster med handblåst glas på nedervåningen låter ju som värsta drömmen! Bevara dem! Så bra virke som det är i gamla fönster finns inte i handeln längre.

      När det gäller eternit har det visserligen en mörk historia men så länge man inte river plattorna skadar de inte hälsan. Materialet har oftast god kvalitet och börjar dessutom få kultstatus, så jag tycker ni ska försöka lära er älska det.

      Läs på om eternit, vetja!

      Här är en artikel i Gård & Torp:
      http://www.gardochtorp.se/var-missforstadda-eternit.aspx?article=5142

      En bok är på gång och kommer i vår:
      http://eternitboken.wordpress.com/

      Och här kan du höra mig och författaren prata om eternit:
      http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/50597?programid=3861

      Radera
  3. Jamnen! Så snyggt och symmentriskt det blev.

    SvaraRadera