_

fredag 24 april 2015

Husmodet– jag har gjort en bok!

Husmodet - Stadsvandringar i Gävle bland husens material. Foto: Erika Åberg

Dagen har kommit när jag kan hålla i min första bok för allra första gången! Det känns nästan som en födelsedag!

Boken påbörjades under tiden jag jobbade på Länsmuseet Gävleborg. Den bygger på en artikelserie jag gjorde tillsammans med Gefle Dagblads journalist Helen Granditsky och nu släpps boken på länsmuseets förslag. Vilken fantastisk känsla!

Boken handlar om stadens hus, om stilar och byggnadsmaterial. Korta, informativa och inspirerande texter varvas med över 70 bilder på hus i trä, tegel, sten, betong, plåt, glas, järn, kakel och eternit. I boken finns också en karta för den som vill ta en stadsvandring i Gävle och titta på husen i verkligheten.

Det har varit fantastiskt roligt att göra boken och själv ser jag faktiskt min hemstad med andra ögon nu. Hus jag tidigare bara gick förbi har blivit som individer nu när jag har stannat till och tittat på dem en stund.

Onsdag den 6:e maj ska det bli boksläpp! Klockan 17:00 börjar vi med mingel, bokförsäljning och signering på Länsmuseet Gävleborg, Södra Strandgatan 20. Efter en stund går vi ut på en kort stadsvandring tillsammans. Välkomna!

Husmodet - Stadsvandringar i Gävle bland husens material

Namn: “Husmodet – stadsvandringar i Gävle bland husens material”
Redaktör: Erika Åberg
Text: Helen Granditsky
Foto: Gefle Dagblads fotografer
Foto nr 13, 35, 41, 57 och 71: Erika Åberg
Grafisk form: Maria Källberg Johnsson
Förlag: Länsmuseet Gävleborg 2015
Copyright: Gefle Dagblad

Boken är ett samarbete mellan Gefle Dagblad och Länsmuseet Gävleborg med bidrag från Gästriklandsfonden, Gävle kommun och Konung Gustaf VI Adolfs fond för svensk kultur.

3 kommentarer:

  1. så spännande med en bok
    Ha en fin helg
    Hanna

    SvaraRadera
  2. Men så spännande! Och grattis! (eller vad man säger om en bok). Hade jag bott närmare hade jag kanske kommit.

    SvaraRadera
  3. Förstår känslan, den är lite magisk. Boken ser väldigt spännande ut den kommer att hamna som en härlig inspiration på soffbordet i sommar. Lycka till med boksläppet!

    SvaraRadera