_

måndag 30 maj 2011

Kökskammaren blir bibliotek (del 2)

Här sitter Catharina och Carl-Fredrik framför kakelugnen i kökkammaren, det borde var omkring 1920-talet. Jag tror att kökskammaren användes som sovrum eftersom det var det enda uppvärmda rummet på nedervåningen förutom salen. Jag vill dyka in i bilden och ställa mig bakom Carl-Fredriks axel och titta i fotoalbumet han har i knäet! Och så vill jag se mig ett varv runt i rummet för att se hur det såg ut! Visst ser väl tapeten läcker ut? Tänk om man fick se den i färg...

Det får man! Den igensatta dörren mellan farstun och köket som jag nämner HÄR är nämligen tapetserad med ett stycke av just denna tapet. Mmmmm... mullvadsgrå botten och väldefinierade blommor i rött och svart och som med penseldrag av guld.
Lite otippat att man valde att tapetsera om rummet med den här tapeten när man utgick från spegeldörrar i ljusgrönt och blågrönt och hade ett pappspänt tak som var målat i blågrått, kan tyckas. Blomkvistarna hade visst inget emot kontraster. När vi flyttade in var dörrarna övertäckta med masoniteskivor men originalfärgen fanns där bakom och behövde bara retuscheras med egenblandad linoljefärg.
Av linoleummattan som skymtar på den gamla svartvita bilden fanns inga spår. Däremot fanns ett vackert skurgolv under 1970-talets plastmatta. Det här var de äldsta spåren vi utgick från när vi började restaurera rummet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar