_

tisdag 8 maj 2012

Skottland, del 1; Edinburgh

Jag är nyss hemkommen från Skottland. Med väldigt kort varsel fick jag ett erbjudande att följa med mamma och hennes väninna med sambo. För 18 år sedan tågluffade jag och min dåvarande pojkvän Skottland runt och jag hade inget emot att friska upp minnet. Den här gången gick allt så snabbt från att jag fick frågan till att jag satt på planet, så jag hann inte ens skruva upp förväntningarna. Men vilken fantastisk resa det blev! Vi började i Edinburgh.
En sådan välbevarad stad, så många gamla vackra hus. Och så enhetligt. Gator med max femvåningshus, så gott som alla byggda i sten. Det rödmålade till vänster utgör undantaget. Små butiker i nedre plan, smala gränder som förbinder huvudgatorna. Och så många gulliga små trädgårdar och vackra parker! Körsbärsblommen hade precis slagit ut och blev en fantastisk kontrast mot de grå stenfasaderna.

Två dagar var alldeles för kort tid. Jag skulle gärna återvända till Edinburgh igen. Den här resan var vårt huvudmål den lilla staden... eller på svenska skulle vi nog kalla den "Köpingen", Aberlour.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar