_

lördag 5 maj 2012

Frågestund, del 2


Jag fortsätter lydigt att svara på frågorna från Ulrika Olsson:
6. Vilket är det största big no-no, enligt dig?
Oj, oj, oj... världen är så full av no-no:s. Men för att smalna av frågan till ämnet bloggande kommer jag aldrig att lägga in en musikvideo eller något annat nöjesklipp från Youtube i brist på tid/inspiration för att göra ett "riktigt" inlägg. Då får det hellre gå längre tid mellan inläggen.

7. När du träffar en ny person, hur presenterar du dig om du bara har ungefär en minut på dig?
Om jag ska hålla en monolog på en minut om mig själv skulle det låta så här:

"Hej, Erika Åberg heter jag. Jag är 35 år och bor med min man och två barn i en liten by i södra Gästrikland. För tillfället är jag föräldraledig med min dotter som är ett halvår men annars jobbar jag som byggnadsantikvarie på Länsmuseet Gävleborg. Gamla hus och trädgårdar är mina största intressen. På fritiden restaurerar jag och min man vår gård och vi är väldigt förtjusta i att gå på auktioner och loppisar."

Det där tog bara 30 sekunder att säga.

Då skulle jag väl lägga ut texten genom att berätta att jag är född och uppvuxen i och omkring Gävle, att jag har pluggat på Gotland och har bott några år i Göteborg. Att jag har en väldigt stor släkt och är äldst av sex syskon. Och så skulle jag berätta om hur mycket jag tycker om djur, att jag planerar att skaffa en liten flock Hedemorahöns senare i år och vill ha Gestrikefår i framtiden.

8. Hur tror du att Victoria och Daniel har det inrett hemma på Haga?
Alltså, jag ägnar inte mycket tid åt att fundera över Victoria och Daniel. Och även om jag är intresserad av gamla hus dras jag sällan mot de högre ståndens arkitekturhistoria. Därför var jag till och med tvungen att googla på Haga slott för att kunna gissa. Kanske har de inrett ljust & fräscht och snordyrt i en "skön mix av gammalt och nytt" för att nöta på en fras från inrednings-tidskrifts-världen.

9. Är du en lyssnare eller talare?
Lyssnare. Jag har som ett medvetet personligt utvecklingsprojekt att bli mer talande. Annars skulle jag fastna som en sträv norrlänning som sitter och säger "-Jooo" på inandning. Men framför allt är jag en skrivare. Jag har skrivit mig ur dippar och deppar och skrivit när det varit tipptopp sedan mellanstadiet. Det är faschinerande hur mycket bättre hjärnan fungerar när det kommer en penna eller ett tangentbord mellan tanken och yttervärlden.

10. Finns det något klädesplagg som du på allvar tänker att du aldrig kommer att bära?
Jag kommer inte att bära något plagg eller accessoar som är eller kan uppfattas som rasistiskt, nazistiskt eller högerextremt på något sätt.

11. Vad gör du om du får två timmar över?
Dagarna brukar vara ganska välplanerade för att reglera barnens sömn och (inte minst mitt eget) blodsocker samt hushållets sanitära status (läs; disk, tvätt, städning). Den tiden på dygnet då alla påtvingade och självvalda måsten är avklarade brukar infinna sig mellan kl 20 - 21:30. Under den åtråvärda tiden vill jag helst titta på något av alla mina inspelade trädgårdsprogram, kolla mina favoritbloggar, visa att jag existerar på Facebook, läsa tidskrifter eller böcker. Eller blogga, som jag gjort nu.
Kolla gärna de andra bloggarna som fick samma frågor - här är de som har svarat hittills:

Där framme i Ölserud
Med nål och tråd
dorthtec
Clara stickar

1 kommentar: