_

lördag 2 juli 2011

Publicerad i Gård & Torp!



I går låg äntligen Gård & Torp nr 6 i brevlådan. Nog för att jag brukar bli ivrig när den ligger där nytryckt och blänkande i omslagsplasten, men i går blev jag helt uppspelt eftersom min alldeles egna artikel skulle finnas med. Vägen från brevlådan till farstukvisten har väl aldrig känts så lång.

Jag blev mycket glatt överaskad när jag slog upp sidorna och fick se texten och bilderna breda ut sig på fyra sidor. Lika glad som jag är för min egen skull, lika stolt är jag över min granne Ove Sundström som har tagit tre av de fem bilderna.

Artikeln handlar om slåtterns betydelse för ängarna och vikten av att röja upp i de igenvuxna kulturlandskapen. Sedan femton år tillbaka samlas mina grannar i  byarna omkring Bredforsens naturreservat för slåtter och stackning på Sigeränget. Tack vare deras engagemang och länsstyrelsens resurser har älvängen återigen blivit en underbart vacker plats där både djur, växter och människor trivs.

4 kommentarer:

  1. Wow! Det har jag inte sett! Ska jag kolla in! Kul!

    SvaraRadera
  2. Återigen stort grattis till publikationen! Himla kul!
    Appropå det där med de tidsenliga slåtterkläderna så hittade jag ett inlägg om sk Hushållsklänningar, vilket kanske kan tala för att man sydde särskilda klänningar att arbeta i: http://www.mormorhadestil.se/2011/07/05/de-basta-hushallsklanningarna/

    SvaraRadera
  3. Anna, tack för tipset. Men då får jag en följdfundering. Undrar om man hade särskilda hushållsklänningar för inomhusbestyr och andra till lortjobben i trädgården och på åkern..?

    SvaraRadera
  4. Ingalill Sundström18 augusti 2011 kl. 21:52

    Vilken trevlig blogg Erika. Blir stolt som gammal Lågbobo. Du är så duktig.Tror jag flyttar tillbaka.

    SvaraRadera