_

torsdag 7 juli 2011

Auktion i Tängesbo

Barn och hund dumpades hos svärfar och jag och maken for förväntansfulla till den annonserade auktionen på en gård i den lilla byn Tängesbo. När vi kom fram och jag började titta på de första föremålen sjönk pulsen till besvikelsenivå. Lackade furumöbler från 70-talet och urtvättade påslakan från 80-talet väckte inte direkt mitt habegär. Men på gårdsplanet var långborden fulldukade och när jag hade ögnat igenom allt stod euforin upp till öronen. Leksaksmöbler från 30-40-talet, keramik från 50-talet, trädgårdsgrupper från sekelskiftet... Allra mest förtjust blev jag i en gunghäst, en leksaksspis och ett trädgårdsbord

Auktionen var knökfull med folk och vi kände igen flera som uppköpare, så förväntningarna på att få något alls var dämpade. Vi viskade ihop oss om vår yttersta ekonomiska gräns. Längre än till 600:- per styck för de tre heta föremålen ville vi inte gå. Så körde det igång, snabbt och effektivt. Till vår stora förtjusning visade sig folkskaran vara lika snål som den kalla vinden som blåste över de uppländska fälten.
Fyndens tid är icke förbi! Efter ett par timmar hade vi staplat en målad korg, tennskrin, soppslev och en etsad glasservis på trädgårdsbordet. Förutom en smal kratta fick gunghästen också följa med hem. Och slutpriset för de tre hetaste; gunghästen 300:-, leksaksspisen 100:- och trädgårdsbordet 200:-

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar