_

måndag 4 augusti 2014

Att göra en höstack tillsammans

01. Räfs

Första lördagen varje augusti samlas vi bybor omkring Sigeränget, en älväng som ligger precis intill Dalälven. Då ska höet som slogs tre dagar tidigare räfsas ihop och läggas i höstackar.

02. Räfs

Tack vare att marken slås varje år håller vi liv i den speciella flora och fauna som trivs här på älvängen. Dessutom håller vi liv i den fantastiskt trevliga traditionen som det innebär att samlas och göra en höstack tillsammans! 

03. Stack

Själv är jag uppvuxen i ett radhusområde och minns gemensamma städdagar då man samlade skräp längs trottoarerna. Att städa en älväng i stället känns som ett fint barndomsminne att ge till barnen : )

04. Bus

05. Hem

Mer om slåttern finns att läsa i min artikel “De fagra blomsterängar” som publicerades i Gård & Torp för några år sedan men som också finns att läsa digitalt.

7 kommentarer:

  1. Ser ju underbart ut! Vilken fin tradition! Tycker din blogg är så fin, den skiljer sig lite från andra. På ett bra sätt alltså! Hade faktiskt en liten fråga till dig....fast du kanske inte vet nåt om möbelmålning?! :) Jag har bla. en gammal byrå som är behandlad med linolja en gång i tiden.....undrar om du vet om det är möjligt att måla den?? Vilken färg??V Linoljefärg eller nån annan? Har frågat massor men ingen verkar veta...inte ens på färghandeln......vill inte börja på ifall färgen inte fäster eller blir bubblig som dom sa på färgaffären.....
    Ha en fin dag! /Nettan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte något problem att måla byrån med linoljefärg även om den tidigare är linoljebehandlad. Tvärtom ger det en grund som gör att underlaget suger jämnare. Alltför feta och smutsiga ställen är inte bra, så tvätta och slipa fint före målning.

      Radera
    2. Kul att du gillar bloggen, Nettan!

      Precis som BrT skriver är det inga problem att måla om en linoljefärgsmålad möbel.

      Gör så här: Skrapa bort färg som redan sitter löst. Sandpappra alla ytor. Tvätta med målartvätt.

      När du sedan väljer färg ger jag rådet att välja en oljebaserad färg, eftersom ytan redan är oljemålad. Mitt eget självklara val är linoljefärg eftersom den kommer från växtriket, är trevlig att måla med och slits snyggt. Ryktet om att linoljefärg blir bubblig kommer från folk som inte vet att man måste måla den i flera tunna lager till skillnad mot moderna färgtyper som blaskas på tjockt.

      Jag föreslår att du köper färgen i en byggnadsvårdsbutik där personalen är experter på traditionella färgtyper och kommer att peppa dig med mod att prova. Det ÄR inga konstigheter! Du kan också beställ direkt hos tillverkarna; Ottosson Färgmakeri, Engwall & Claesson AB, Gysinge Centrum för Byggnadsvård eller Allbäck Linoljeprodukter är några förslag.

      Stort lycka till!

      Radera
  2. Jag drömmer mig bort i tid och rum. Skulle gärna ge min barn sådana minnen...

    SvaraRadera
  3. Men tack båda två för råd och tips! Byrån är alltså trären men behandlad med linolja för x antal år sedan....Ja då kanske jag vågar prova iallafall, för att ha kvar furun är inte nåt kul alternativ och det är väl alltid bättre att kunna behålla en gammal välgjord möbel än bara köpa nytt massproducerat(fast kan va fint det också).
    Tack!
    Kram/Nettan

    SvaraRadera