_

onsdag 15 augusti 2012

Pyssel till lekstugan

lekstuga
Det är sällan jag tar mig tid till att pyssla. I verkligheten fungerar det ju inte som på TV, där Ernst sätter sig på bryggan och täljer en ljusstake eller snurrar ihop en takkrona medan de övriga i byggteamet står och sliter i byggdammet. Nej, här hemma får jag en känsla av att vara en desertör om jag ägnar mig åt att göra något så lyxigt att klippa och klistra. Men nu har jag gjort det i alla fall. Och det var tävlingen Sveriges charmigaste hem som fick mig att fatta saxen för att göra fint i Miltons lekstuga.
Musikbussen, Lennart Hellsing, Stig Lindberg
Lekstugan behövde något inbjudande vid entrén, något som rörde sig i vinden och var färgglatt. Först tänkte jag göra vimplar men sedan fick jag en inspirationsinjektion genom två barnböcker; Stig Lindbergs illustrationer i Musikbussen och Anna-Clara Tidholms charmiga bilder i Apan fin. Kläder på en tvättlina - den ultimata markören för hemtrevnad!
Jag hämtade några stuvar i mitt tygskåp och sedan satte Milton och jag i gång med att rita mönster på papper. En kjol, en klänning och två byxor blev det. Efter att ha ritat av mönstren på tygerna var det bara att klippa. Det är inte så bara för treåriga händer, så jag fick göra det mesta.
Klänning, textillim
Jag ville åstadkomma karaktären av seriefigurer snarare än användbara dockkläder, så därför gjorde jag plaggen endimensionella. Två lager tyg limmades helt enkelt ihop med textillim. Snickarbyxorna försågs med en påklistrad ficka på magen, kjolen fick ett band med rosett och på det andra byxparet sydde jag fast klädda knappar.
tvättlina, lekstuga

Anna-Clara Tidholm, Apan fin
Vill du se fler bilder från lekstugan och kanske vara så snäll att du vill rösta på oss i tävlingen - gå in HÄR och skriv "Miltons lekstuga" i sökrutan. Sedan ska du klicka på en valfri stjärna för att ge ditt betyg och samtidigt din röst. Tävlingen är öppen till den 23 augusti kl. 17:00.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar