_

tisdag 7 augusti 2012

Min gamla lägenhet dyker upp i kartonger och kassar

Kök
Jag är på städhumör. Går igenom gamla högar med papper. Rensar i kartonger och kassar. Kollar vilka möbler som kan säljas och vad som ska skänkas. Under storstädningens gång gör sig min gamla lägenhet påmind. Där bodde jag som singel och matte innan jag hittade Björn och vi hittade huset. Det var ett sympatiskt hem. Åtminstone sedan jag bytt ut luckor och kakel i det förskräckliga köket och målat över de dystra tapeterna. Översta bilden är efter restaureringen, ska jag förtydliga utifall det är någon som inte delar min smak.
Kök
Här ovanför är en bild som visar hur det såg ut när jag köpte lägenheten. Lägg gärna märke till det härliga motivet på kaklet. Ett öppet fönster med en luta i fönsternischen, tunnor med blommor, en lykta och en vattenkanna... För den som vill drömma sig bort till Provence när man står och diskar grötkastrullen.
Kök, matbord
IKEA:s tolkning av allmoge kunde både köket och jag klara oss utan. Huset var byggt 1943 i anspråkslös funktionalism och det var funkisen jag spann vidare på när jag restaurerade och inredde.
När Björn hälsade på mig första gången överraskade han mig med att ge en komplimang för köksgardinerna. "-Vilken man!", tänkte jag. Som ens SER gardiner.
Sovrum, säng med teakgavel

Vardagsrum, fondvägg
Mitt inredningsideal vid den här tiden var Svenskt Tenn. Men längre än till ett par kuddar och en bricka kom jag aldrig. 
Vardagsrum, bokhyllor
Vid Björns första besök nämnde han också att han gillade ordningen i min bokhylla, att jag hade böckerna sorterade efter ämne och inte efter kulör på bokryggarna. Och inte blev han nervös för att en halvmeter av böckerna i bokhyllan hörde till ämnet genusforskning och feminism. Dessutom älskade min annars så främlingsfientliga hund honom från första stund. Såklart jag föll som en fura!

När vi sedan hade utvecklat ett förhållande och började prata om att flytta ihop, kröp det fram att han inte var så förtjust i funkisstilen. Därför har flera av möblerna och prylarna som syns på bilderna blivit förpassade till uthusen sedan vi flyttade till gården. Synd och skam! Jag vill gärna att de lever vidare i nya hem, så därför kommer jag att lägga ut en del på Blocket inom kort.
Balkong

1 kommentar:

  1. Säg till i bloggen om du lägger ut saker på Blocket! Tack :)

    SvaraRadera