_

söndag 19 februari 2012

Byggarbetsplats år 1934

I går var vi på Antikmässan där jag hittade den här fina skolplanschen från 1934. "Byggarbetsplats" heter den och här kunde skolbarnen se hur det gick till när man byggde ett hus. Det ser ut att bli en villa i kvardröjande 20-talsklassicism i stället för den för tiden allra hetaste funktionalismen. Huset byggs med hantverksmässiga metoder och traditionella material. Den här bilden är liksom hela essensen i mitt yrke som byggnadsantikvarie - att berätta om hur hus byggdes förr i tiden. Den ska jag sätta upp på mitt kontor och kanske tar jag med mig den till någon föreläsning eller kurs någon gång!
På bilden kan man se en snickare sitta och såga till en planka med en bågsåg. En murarläring tillreder kalkbruk i ett stort tvådelat trätråg. Den osläckta kalken i tunnan släcks (=blandas med vatten) i den delen av tråget som är närmast i bild. I den andra delen av tråget blandas kalken med sand och blir till kalkbruk. På den nedersta bilden står murargesällen och använder bruket till murstocken, husets hjärta.

En bild från ett villabygge år 2012 skulle visa monteringsfärdiga väggar och takstolar som lyfts på plats med kran. Hantverkarna skulle ha elverktyg (och bygghjälmar!). Och sannolikt skulle det inte muras någon murstock i huset.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar