_

torsdag 26 maj 2011

Planlösning

När jag gick i mellanstadiet var en av de roligaste sakerna jag visste att sitta och rita. Som mest uppslukad blev jag när jag ägnade mig åt att rita planskisser över framtida drömhus. Tornrum, krångliga korridorer och hemliga dörrar skulle det gärna vara.

Vårt hus planlösning är betydligt mer okomplicerad än så. Det här är planskissen över huset som finns i byarkivet. (Jag har skrivit in texten). Troligtvis är ritningen från 1910 och låg som bilaga till makarna Blomqvists låneansökan som jag skrivit om HÄR. I verkligheten är planlösningen som på ritningen, förutom att det bara finns en dörr mellan farstu och kök. Den översta dörren är igensatt och mot hallen finns en platsbyggd garderob. Den andra skillnaden är att farstukammaren även har ett fönster mot öster. Salens kakelugn placerades aldrig som förslaget på ritningen. Tyvärr finns inte någon av kakelugnarna kvar men golvbräderna skvallrar om att salens kakelugn stått precis parallellt med den runda kakelugnen i kökskammaren.

Så här används rummen idag:
Farstukvist = farstukvist och entré
Farstu = hall
Kök = kök
Kökskammare = bibliotek
Sal = vardagsrum
Farstukammare = wc/badrum/tvättstuga

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar