_

lördag 3 oktober 2015

Sov bland paradisäpplen och björnbär på Äppelgården

Äppelgården. Foto: Erika Åberg

Äppelgården. Foto: Erika Åberg
Senaste tiden har varit fylld av nöd och lust av olika slag. Nackspärr, en argsint förkyldning, tokmycket jobb och en datorkrasch står på nöd-listan. En ostresa med familjen till Frankrike och Schweiz och tokroligt jobb finns på lust-listan. Jag har precis lämnat tre dagars konvent i Mariestad där jag har hållit föredrag, träffat gamla klasskamrater, kollegor och nya bekantskaper. I morse vaknade jag upp för första gången på länge med en helt oplanerad dag framför mig. Ljuvligt! 
Äppelgården. Foto: Erika Åberg
Köket jag satt och åt frukost i till lågmälda toner av knastrig jazz, ligger på en gård som heter Äppelgården. Det är ett Bed & Breakfast som har öppnat några mil utanför Mariestad. Utanför fönstren växer yviga björnbärsbuskar, så färska björnbär fanns såklart på frukostmenyn.
Äppelgården. Foto: Erika Åberg
Trädgården är så himla inspirerande! Klätterväxter, stora träd, slingrande grusgångar, ett växthus och en köksträdgård. Och små anspråkslösa stilleben tittar fram här och där, bakom trädstammar och bredvid stenar.
Äppelgården. Foto: Erika Åberg
I kväll ska jag på konsert i Vara för att se en av mina absoluta favoritartister; Blixa Bargeld från Einstürzende Neubauten. Jag har jag bokat rum på ett jugendslott, Bjertorp slott. Men även om jag hade haft råd att köpa mig ett slott, skulle jag faktiskt välja att bo på en enkel liten gård med rufsig trädgård. Hellre hemtrevlighet än storslagenhet.
Äppelgården. Foto: Erika Åberg

1 kommentar: