_

måndag 14 maj 2012

Skottland, del 3; Slott + växthus + trädgård = Lycka!

Det bästa på hela Skottlandresan var ett besök på Ballindalloch Castle. Vi skulle egentligen bara slå ihjäl några timmar före whiskeyprovningen i Aberlour och åkte till det närmaste slottet på kartan. I det HÄR inlägget deklarerade jag ju att jag är relativt sval när det gäller slottsarkitektur, men hur skulle man inte kunna smälta för det här lilla sagoslottet?

Det visade sig vara en spännande plats, samtidigt som det hade en intim och familjär atmosfär. Slottet hade torn med vindlande trappor och man fick utforska byggnaden på egen hand. Det fanns ett café och en butik med bra utbud där jag bl.a. köpte en jättefin stickad sjömanströja till Nella. På ägorna fanns svarta vackra tjurar av kulturarvsrasen Aberdeen Agnus. I parken fanns det lamadjur och frigående fasaner. Trädgården innehöll det mesta på min önskelista: ett hav av blommande vårlökar, en pergola, smäckra spaljéer och värsta drömmen till växthus!




Innan jag gjorde den här Skottlandresan var det fem år sedan jag var utomlands sist. Och då var det på smekmånad. Sedan dess har vi valt att lägga pengarna på restaurering av huset i stället. Men oj, vilken mersmak för resor jag fick nu! Undrar om jag kan få med mig familjen på trädgårdsresor jorden runt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar