_

lördag 17 december 2011

Sitta fint

Leksandstol före målning
Leksandstol efter målning
Miniprojekt "Laga och måla köksstolarna" är avslutat här hemma. De klassiska Leksandstolarna köpte vi på Blocket för flera år sedan. Då var de klarlackerade och lite rangliga. Flera måltider senare hade några av dem gått sönder och andra blivit så svajiga att de inte skulle klara ytterligare en jul med tjocka släkten. Därför lämnade vi in dem på ett snickeri för lagning och passade på att beställa slipning samtidigt. Ett genialt beslut - oerhört skönt att slippa underarbetet själv! När de kom hem igen var det bara att måla. Grå med svart sits blev det. Den grå kulören är linoljefärg i 30% grön umbra och den svarta är 100% kimrök. Svarta sitsar förekommer på gamla stolar har jag sett. Jag tror att det är en skinnimitation man försöker åstadkomma.

Tripp Trappstol före ommålning
Tripp Trappstol efter ommålning
Plötsligt passade den gamla barnstolen inte alls med resten av köksmöblerna. Men eftersom treåringen egentligen hade vuxit ur den gamla för länge sedan köpte vi en Tripp Trapp på begagnat-marknaden. Vit och skavd var den men därför också till ett överkomligt pris. Jag kan faktiskt inte fatta att nypriset för ett stycke stol i masonit går på 1.800:-. Efter ommålning enligt samma färgschema som Leksandsstolarna fick hela köket en nytändning! Men innan jag visar helbilder på möblemanget ska jag bjuda på en tillbakablick som visar hur våra köksmöbler har sett ut under åren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar