_

söndag 1 november 2015

Inga helgon, men hantverkare


Det är Alla helgons helg och det är höstpyntat utanför verandan. Det är helgen man ska tänka lite extra på dem som inte lever med oss lägre. Som historieintresserad tänker jag väldigt ofta på de döda och tänker att även om de inte finns här med sina fysiska kroppar, är de i högsta grad närvarande.


Mina tankar går till farfar, morfar och mormor. Farfar som var murare och den första som förklarade för mig vad putsbruk är. Morfar målaren som tog med mig till sin verkstad och visade att man kan tillverka färg av ägg. Och mormor, en skicklig textilhantverkare och småföretagare med egen inredningsbutik där hon gav superservice.


Jag tänker att jag har fått lite av varje från dem. Intresset för hantverket, kvalitetsmedvetenhet och en lust att bygga, att skapa.

Vi är inga helgon någon av oss. Bara vanliga människor som vill göra lite nyttigt och vackert.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar