_

lördag 7 november 2015

Fru Åbergs avslut, årskrönika 2015

Nämen? En sammanfattning av året innan året ens är slut?
Sedan jag startade den här bloggen våren 2011 har jag ägnat mellandagarna åt att reflektera över året som gått. Nu gör jag det redan i november. Anledningen är att Fru Åberg i Lågbo kommer att gå i dvala.
Det har hänt så oerhört mycket i mitt liv under 2015. Jag har inte hunnit skriva om ens hälften. Men det som är allra mest betydelsefullt är att jag sa upp mig från mitt förra jobb och satsade helhjärtat på ett liv som egen företagare. Och när det var gjort har jag haft den stora lyckan att få erbjudanden som jag knappt vågade drömma om. Några av dem är inte officiella än men att tv-serien "Det sitter i väggarna" har premiär på måndag, den 9:e november hoppas jag att ingen av er har missat : )

Arbetet med tv-produktionen har tagit mycket av min tid under året. Det har varit helt fantastiskt roligt på alla sätt och jag håller tummarna stenhårt för att det ska beslutas om en säsong till. För övrigt har jag skrivit artiklar och krönikor för Gård & Torp, hållit föredrag, medverkat i artiklar och haft konsultuppdrag. 2015 var också året boken som jag jobbade med under min tid på Länsmuseet Gävleborg blev klar. Den krävde uthållighet och målmedvetenhet och väckte en aptit på att skriva mer bakom mjuka eller hårda pärmar!

Hemma ser det finare ut än någonsin! Huset har fått ett nytt tak, vilket blev ett enormt lyft för helhetsintrycket. Tack vare den milda hösten har jag hunnit göra en del nyplanteringar i trädgården och även om det är en hel del kvar finns en känsla av vitalitet som inte fanns förr. Annars är det mest småfix som har uträttats, som att inreda en klädkammare och gömma trapploppets strukturtapet bakom underbar pärlspont.

När vi flyttade till gården tänkte vi att det nog skulle behövas tio år för att få ordning på den där mögliga, plastmattetäckta men charmiga kåken. Nu återstår bara ett år! När jag ser mig omkring är det bara hallen på övervåningen som behöver lite omtanke. Det kommer vi att klara av under 2016. Jag blir stolt och lite gråtmild när jag tänker på det, att målet är så nära. "Jaha, det var den epoken i livet det... När vi levde i sågspån och byggdamm." Som tur är finns det fyra hus till på gården - och med trädgård, höns, ett sprudlande intresse för inredning och en idé om en utbyggnad kommer jag knappast att vara sysslolös.

1 kommentar:

  1. Såg precis det första programmet och har läst fina artiklar i Gård&Torp. Du har ett fint sätt att förmedla intressa ta intryck både nmär du skriver och när du pratar och det är givande att följa dig!

    SvaraRadera