_

onsdag 3 april 2013

Farfars hus till salu

Bilden är lånad från Svensk Fastighetsförmedling.

Surfade på Hemnet och slungades 20 år tillbaka i tiden. Det började lukta höstmogna äppelträd, skorstensrök och piptobak. Jag började höra farfars skrockande skratt och se honom gå med vedkorgen från boden in till den lilla stugan.

Medan jag pluggade och bodde i studentlägenheter på Gotland var det lilla huset till vänster inrett med mina egna möbler. Där bodde jag om jag kom hem på helger och lov. Bakom fönstret på gaveln finns (eller fanns?) ett gulligt litet kök med vedspis, vitt kakel och förnicklad köksspisstång. Bakom fönstret mot gårdsplanen var det kombinerade sov- och vardagsrummet. Där fanns en liten täljstenskamin som värmde skönt.

Det var länge sedan farfar sålde huset och sedan dess har det hänt väldigt mycket både invändigt och utvändigt. På mäklarens bilder är det bara trappan och trappräcket på övervåningen som jag känner igen. Och husets eternitplattor har bytts ut mot en röd träfasad. Så här såg det ut på 1990-talet:
Ärligt talat var väl varken underhåll eller städning farfars starkaste sidor och mot slutet var huset i stort restaureringsbehov. Det var med övertygelse om nödvändigheten men med stor sorg, farfar flyttade från sin lilla gård och in på ett äldreboende. Han pratade mycket om tiden på gården ända tills han dog. Det var precis för ett år sedan.

2 kommentarer:

  1. Känner igen känslan när man så väl känner ett hus och sedan är det främlingar som bor där, det blir delade känslor även om huset tagits om hand. Din farfar bor nog i det vackraste huset nu där det varken behöver städas eller renoveras.
    Kramar
    Cia

    SvaraRadera
  2. Fint det har blivit! Men måste kännas konstigt att se det till salu? Fina trädgårdsmöbler ni hade!

    SvaraRadera