_

lördag 24 november 2012

Hallen behöver hjälp! (Del 1)

Hallen 2006. Inte snygg men åtminstone hel.
 
Hallen 2012. Fortfarande inte snygg. Däremot
trasig efter allt rivande, skrapande och pillande.
 
"Hallen är det första som välkomnar dina gäster och som ger ett första intryck av ditt hem. Den är också ett rum som du och din familj ser varje dag. Bra ljus och god ordning är viktigt för att skapa trivsel." Inredningstidningarnas uppmaningar får mig att bli röd av skam över vår fula, mörka, kalla hall.
 
När vi flyttade till huset var den åtminstone hel. Men det dröjde inte många dagar förrän vi hade tagit bort masoniten som täckte spegeldörrarna och pärlsponten och slitit bort platsmattan som dolde skurgolvet och den målade trappan. Vi började skrapa bort färg här och där för att se hur snickerierna hade haft för kulör. Det kliade i fingrarna så vi började pilla bort tapetlager för att undersöka vilka skatter som fanns.
Plastmatta på golvet och i trappan 2006.


 Under plastmattan var trappan målad,
men sliten och trasig. Foto år 2012.
 
Skalandet av väggar och golv gav vägledning till hur vi valde att restaurera husets andra rum. Men vi visste att det skulle dröja innan vi prioriterade att återställa hallen. Sedan dess har det gått sex års pysslade med annat i huset och på gården och hallen räcker fortfarande långfingret åt oss och alla som kommer och hälsar på.
 
I perioder har jag varit hemmablind och inte brytt mig om hur det ser ut. Nu befinner jag mig mitt i en lång period där jag får fysiskt ont i magen över bedrövelsen. Jag kommer att behöva vänta till avloppsprojektet är avklarat. Men planera och fundera kan man göra redan nu - och jag vill gärna ha er hjälp! I nästa inlägg förklarar jag några av problemen.

1 kommentar:

  1. Det här är riktigt kul, jag har ju tidigare skrivit att mycket du skriver om är saker jag själv reflekterat över eller gjort (eller inte fått gjort kanske)! Vi har precis samma problem med vår hall. När vi flyttade in var den hemsk med kakelimmiterande plastmatta från 70-talet i brunt, orange, rött och vitt och storblommiga tapeter från samma årtionde och i samma färger. Jag kunde inte tänka mig att alla som kom till oss skulle se det som det första de såg, Mats försökte hindra mig och sa att vi inte hinner nu och att den åtminstone fungerade och var just hel. Jag rev ändå ner alla tapeter, skrapade bort färgen från dörrfodren som var de enda i original kvar på bottenvåningen och slängde ut mattan. Under fanns ett slitet men helt fernissat trägolv. Jag hade tänkt göra hallen klar först för det var så snabbt gjort och jag har till och med köpt tapeterna och har de liggande i ett förråd. Fast sen kom annat mellan och nu står hallen där med renskrapade foder som är schellackade och klara för målning, ett golv som behöver slipas lätt och sedan fernissas om och väggar med olika sorters tapet eftersom jag rivit ner den översta. Fruktansvärt tråkigt att se men det har helt enkelt inte blivit av... tittar jag på fotona ovan är det även så att våra hallar är lika utseendemässigt med dörrarnas placering och en inbyggd garderob med lite avfasat hörn... hoppas ni får till er hall som ni vill ha den, ska bli spännande att se hur ni tänker er det... förhoppningsvis blir vår hall också klar någon gång men ni leder i tid än så länge.:-)

    SvaraRadera