_

torsdag 2 augusti 2012

Back in business

Spindelmannen, pennställ, grodor

Orange stol i formgjuten plast

Skolplansch illustrerar byggarbetsplats, datorskärm
"-Men vad är det här för pojkrum?", kanske ni tänker. Pennställ med Spindelmannen, en orange plaststol och en plansch på en byggarbetsplats... Nej, det är inte min 3-åriga sons rum, utan det är mitt kontor på Länsmuseet Gävleborg. Efter tio månaders föräldraledighet är det nu jag som pussar den pyamasklädda familjen hejdå på mornarna och kör in till stan för att bringa inkomst till hushållet.

Det känns bekant men ändå nytt och spännande att vara tillbaka. Gardinen med vinthunden gör mig glad och optimistisk. Modellen i papp föreställer en sommarstuga som pappa och styvmor hyrde under en tid men som nu är rivningshotad. När jag ser pappstugan tänds kämparglöden i mig, för alla gamla hus skull. På den tredje bilden syns en pin från Järnriket Gästrikland, det som illustrerar det spännande. Jag ska nämligen ta över som projektledare för Järnriket. Min kära kollega Joel ska sluta hos oss och nu ska jag jobba med kulturturism för första gången. Det är mycket att sätta sig in i. Jag låter pinen sitta kvar på anslagstavlan ett par veckor till. Sedan vågar jag nog stå för påståendet, så då kan jag sätta den på bröstet.
Textil, vinthund, motiv

Pappmodell, sommarstuga

Järnriket

2 kommentarer:

  1. Oj vad spännande att komma tillbaka. Och till nya uppgifter också. Du kommer att vara varm i kläderna igen innan du hinner blinka. Brukar vara så. Hoppas att även jag ska få ha ett så fint och viktigt jobb som du har. Men nu är jag mamma på heltid. Ett tag till.

    SvaraRadera
  2. Snackar vi fin- och viktighetsskalan hamnar föräldrarollen på första plats! Man borde ha mer betalt för det än för lönearbete.

    SvaraRadera