_

söndag 29 januari 2012

Kakelugnsjakten (eller kakelugnsslakten)



När jag kollar på begagnatmarknaden för kakelugnar undrar jag mycket över varför de säljs överhuvudtaget. Titta på de fina kakelugnarna på bilderna här ovan som jag lånat från annonser på Blocket. Varför har de/ska de plockas ner och skiljas från sina hus? Det framgår inte men det finns säkert en massa bra förklaringar som jag inte förstår...

I en annons hittar jag faktiskt en förklaring. Där kan man läsa "Har nu tagit beslut att sälja min kakelugn pga att den behöver plockas ner och sättas upp för att se lika snygg ut igen. En fin och fullt fungerande! Dock skitig på bilden : ) Håller värmen grymt länge när man eldat upp den." Drar jag förhastade slutsatser nu eller är det så att säljaren hellre vill göra sig en hacka på att sälja ugnen i stället för att lägga ut runt 15 000:- för att låta mura om den?
Och kolla på den här pampiga! Vilket spännande hus! Vad kommer att hända här? Ska huset rivas?

Ett argument som vår murare har hört av en helt annan säljare var att en kakelugn skulle rivas för att ersättas av en kamin. Nog för att jag gillar kaminer men vad består vinsten i, undrar jag? Inte värmeekonomi i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar