_

torsdag 8 september 2011

Välkomna på trädgårdsvisning och utflykt!

Foto: Erika Åberg
På söndag har jag trädgårdsvisning hemma på gården. Det är ett arrangemang inom Kulturarvsdagen som äger rum över hela Sverige andra söndagen i september varje år. Just i år är temat "Gröna platser" och jag passar på att förena mitt privata intresse för trädgård med mitt yrke som kulturmiljövårdare. Jag kommer att berätta om trädgården med sina årsringar från 100 år där knotiga fruktträd och gammeldags persennrabatter samsas med charmiga cementstenar och en nyanlagd köksträdgård.

Foto: Ove Sundström
Därefter blir det en guidad rundtur i Bredforsens naturreservat av naturvårdarna Jonas Lundin och Linda Svensson från Länsstyrelsen. Vi går genom hästarnas sommarbeteshage ner till Sigeränget; slåtterängen med de två stackarna. Efter en lunch på medhavd matsäck går vi vidare längs Dalälvens strand och upptäcker rariteter inom den svenska floran.

Program
11:00 Samling Lågbovägen 25, 810 40 Hedesunda.
12:00 Lunch på Sigeränget. Ta med egen matsäck.
14:00 Avslut

Arrangörer
Länsmuseet Gävleborg, Länsstyrelsen Gävleborg, Bodarnas Intresseförening.
Samordnare: Erika Åberg 070-631 37 62

Övrigt
Arrangemanget är kostnadsfritt. Ingen föranmälan krävs. Medtag gärna stövlar. Inställs vid kraftig nederbörd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar