_

fredag 3 juni 2011

Kökskammaren blir bibliotek (del 3)

När vi började bläddra bland tapetlagren på murstocken hittade vi randiga funkistapeter i gult, rosa och blått med tillhörande smal bård. Jag älskar funktionalismens formspråk! När jag bodde ensam i min gamla 40-talslägenhet var den inredd med teakmöbler, stringhyllor och virrvarr-bord. Men min make är inte lika förtjust i den epoken, så när vi flyttade till huset fick mina skönheter flytta ut i bryggstugan. Nu har han faktiskt börjat uppskatta funkisen mer men i vårt hem har vi kommit fram till en inredningsstil som båda gillar.

Vid 1940-talets andra halva hände det en hel del i husets historia. 1946 installerades centralvärme och i samband med det revs kakelugnarna. Troligtvis fick huset wc med badrum samtidigt. Carl-Fredrik och Catharinas fosterson Karl-Erik gifte sig och han och hans Anna köpte fastigheten. Föräldragenerationen flyttade upp på övervåningen till ett eget rum med kök och liten kammare. Kalle och Anna restaurerade kökskammaren 1948 och använde rummet som sovrum.

Eftersom vi ville återskapa mer av den ursprungliga karaktären tog vi bort tretex-skivorna i taket för att återgå till papptak och bytte de enkla släta listerna till profilerade. De spår från 1948 som vi ville behålla var skjutdörren in till salen och trycket i bakelit med långskylt på dörren till köket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar